We willen in onze lessen wel alles
geven aan onze leerlingen
onze expertise
onze vaardigheden
onze liefde voor ons vak
Maar dat wil niet zeggen
dat onze leerlingen
dit alles ook leren
van ons, docenten
Hoezeer wij ook trachten
aan te sluiten bij
onze leerlingen
werkelijk aansluiten lukt nooit
want wij zijn vergeten
hoe het ook alweer was
daar terug
daar lang geleden
daar ooit
Wij zijn immers zoveel verder
en het verschil tussen
onze expertise en vaardigheden
ten opzichte van de leerling is groot
in jaren
in kunnen
in weten
in waarnemen
Dat is een van de redenen
waarom leerlingen verhoudingsgewijs
meer leren van elkaar
dan van een expert
Uitzicht op elkaar
geeft precies die tussenstapjes
waar een leerling
zich aan kan optrekken
en verder kan gaan
In het Engels noemt men dat
peer learning
misschien een goed voornemen
om dit steeds meer
en steeds weer
in onze lespraktijk mee te nemen?

Dankjewel Wieke, Iets voor na de coronatijd. Warme groet Cees