Er is een enorm verschil
tussen leerlingen
die opgroeien in een gezin
mét muziek
of in een gezin
zónder muziek
Het gaat dan, bijzonder genoeg
niet alleen om spelende
of zingende familieleden
maar vooral om de vraag
hoe belangrijk muziek is
in het dagelijks leven
van het gezin
waar de leerling opgroeit
De hersenen van een kind
worden ook muzikaal bedraad
terwijl het kind zelf nog niet speelt
maar wel luistert naar
beweegt op en
geniet van muziek,
live gespeeld
of van audio en/of video
In een gezin
waar muziek niet alleen
achtergrondgeruis is maar
waar ook werkelijk genoten wordt
waar over muziek gesproken wordt
verwonderd wordt
gelachen wordt
Alleen dat al is het startpunt van
de muzikale bedrading
van het brein van de leerling
Wij docenten
kunnen de ouders van onze leerlingen
daar bewust van maken
hen meenemen in dit ontwikkelingsverhaal
speellijsten doorsturen
en hen vragen bepaalde muziek niet eenmaal
maar vaak, vaker en nog vaker af te spelen
De ouders aanmoedigen
samen met hun kinderen
naar muziek te luisteren
naar musici te kijken
naar concerten te gaan
persoonlijke verhalen te vertellen
over het belang van muziek
in hun eigen leven…
