Een fout is vaak oud

We hebben het
zo vaak
over fouten
die wij
en onze leerlingen
moeten
afleren
ongedaan maken
nooit meer doen

Maar fouten
zijn zelden fouten

Begrijpen hoe wij
leren
wat er gebeurt
in ons brein
en dat van onze leerlingen
geeft meer ideeën over
wat wij
– abusievelijk –
fouten noemen

Bijvoorbeeld:
veel fouten zijn
‘gewoon’
oud

Oude gewoontes
aangeleerd
niet erg
ze zijn er
accepteer ze

Indien gewenst
kunnen wij
en onze leerlingen
een nieuwe
gewoonte aanleren
alternatieve
breinroutes aanleggen
nieuwe
breinbagage ontwikkelen
nieuwe
mogelijkheden creëren

En zo zijn er
nog meer
van die vermeende
‘fouten’

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s