Voorspelen – naspelen | voordelen – nadelen

De rolmodelrol van docenten
is van levensbelang
en vormt de basis
voor de klankvoorstelling
van iedere leerling.

Bevlogen voordoen,
de frasering
timing
ritmes
klankverschillen
expressiviteit
virtuositeit
beleving,
vormt een uitnodiging aan de leerling
om zich verder te ontwikkelen.

Maar naast die uitnodiging
en inspirerende rol
moet een leerling ook thuis
zonder onze aanwezigheid
verder kunnen werken aan zijn of haar
eigen leerproces.

Het ontwikkelen van
zelfstandigheid
mag dus hand in hand gaan
met het inspireren van onze leerlingen.

‘Tja,’ zei een van mijn studenten
‘Mijn vorige leraar speelde altijd voor
en daardoor pikte ik alles snel op.
Maar zonder een voor-beeld
(en voor-klank)
kom ik er eigenlijk niet uit.’

Voorspelen en naspelen.
Het heeft voordelen en nadelen…

karatekid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s