Tijdens een workshop
aan jonge musici
bleek een leerling thuis
zo gedisciplineerd te oefenen
dat hij soms wel uren lang
door bleef werken aan een
passage of vaardigheid
Dit ging echter niet zonder mitsen en maren
en de volgende dag
was hij vrijwel altijd teleurgesteld
over zijn eigen progressie
Tijdens het oefenen was hij vaak boos
gespannen
gefrustreerd
en ongeduldig
Ik had grote bewondering voor hem
wat een passie
wat een engagement
wat een doorzettingsvermogen
Ik durfde bijna niet te vertellen
dat hij vermoedelijk
effectiever neurale verbindingen
in zijn brein zou ontwikkelen
met minder tijd
veel minder tijd
maar met meer oog en oor en gevoel
voor de kwaliteit van zijn eigen focus
voor de kwaliteit van zijn eigen zijn

Mooi stukje en zo waar. Maar vaak zijn het heftige conditioneringen om “je best te doen” en in spanning (lees angst) te schieten. Ik heb ook zo’n leerling die zich letterlijk schrap zet bij bepaalde passages. Ik probeer hem de eenvoud van de bewegingen te laten voelen ook door bewegings-oefeningen buiten de piano. Hij is nu van plan om op yoga te gaan.