De ene leerling is zus
de andere zo
De ene leerling
fladdert van hot naar her
de andere
houdt van duidelijkheid en structuur
De ene leerling
heeft al doelen voor ogen
de andere
heeft daar nog nooit over nagedacht
De ene leerling
bakt het liefst kleine baksteentjes
de andere
direct een groot kasteel
De ene leerling
zit hupsakee in de muziek
de andere
kraakt zichzelf voortdurend af
De ene leerling
is geduldig
de andere
wil dat het gisteren al af was
De ene leerling
kan nog niet zelfstandig oefenen
de andere
doet dit met plezier
De ene leerling
werkt het liefst een uur achter elkaar aan een regeltje muziek
de andere
speelt het liefst van alles en nog wat door elkaar heen
En wij
zoeken naar aansluiting
ingangen
bruggen
om de leerling
beter te leren kennen
te begrijpen
en daardoor beter
te kunnen begeleiden
Lesgeven
iedere leerling
een nieuwe route

en zo is het, we zijn pad-vinders en sleutelfiguren 😉
Ha Wieke, dank voor weer zo’n mooie blog van je. Eenvoudig en sierlijk.
En bij de laatste strofe en de illustratie klinkt opeens de stem van Google Maps in mijn oor: “Probeer om te keren!”. Gelukkig kan dat niet en zie: het ogenschijnlijk doodlopend spoor leidt tot onverwachte nieuwe wegen. Leve de docent die, mét de leerling, in het donker op pad durft te gaan.